Præstationsangst

En lille smule nervøsitet er altid godt, når du skal præstere noget, da det får dig til at give dig lidt ekstra og virkelig gøre dit bedste. Hvis nervøsiteten i stedet bliver til præstationsangst, kan den komme til at styre din dagligdag for meget.

Præstationsangst kan ødelægge alt

Måske udskyder du eksamener, præsentationer på jobbet, taler osv. af frygt for at du skulle dumme dig, glemme hvad du ville sige, eller ikke ”brænde igennem”.  Det handler ofte om, at du på forhånd tænker negativt om din præstation, hvilket gør dig så usikker, at du får præstationsangst. I stedet for at tænke ”det går nok”, tænker du på alt det, der kan gå galt. Dermed bruger du al din energi på at tænke negative tanker og på at være nervøs, så du slet ikke har mentalt overskud til at præstere.

Få hjælp til din angst for at præstere

Tina Theilgaard kan give dig nogle simple redskaber til at tackle din præstationsangst. Hun træner blandt andet præsentationsteknikker med dig og giver dig nogle vejrtrækningsøvelser, som kan hjælpe dig til at slappe mere af. Jo mere du øver dig i at præsentere overfor andre, jo lettere bliver det. Du vil også med tiden få flere succeshistorier at læne dig op af, når du skal præstere noget og vil derfor ikke være så tilbøjelig til at føle samme angst for at præstere.

Tre punkter til at arbejde med din præstationsangst:

-       Udarbejd bestemte teknikker, som kan hjælpe dig ud af pressede situationer

-       Tag dine succesoplevelser til dig og hav dem i baghovedet

-       Tag tyren ved hornene og indrøm, at du har angst for at præstere

Comments are closed.